Op De Fontein staat een fijn team van docenten klaar om jou te begeleiden en van alles te leren tijdens je tijd bij ons op school. Een aantal docenten vertellen je hier iets meer over hun vak, hun manier van lesgeven of waarom zij docent zijn geworden. Je kunt ook met onze docenten kennis maken tijdens de Open Dag of tijdens een proeflesmiddag.

Mevr. De Jongh, docent Nederlands

Tijdens mijn lessen Nederlands, maken de leerlingen prachtige boekendozen. Dat ga jij ook doen, als De Fontein jouw school wordt en je aankomend schooljaar in de eerste klas zit. Hier zie je een fragment uit het boek ‘Gladiator’. Ook heb ik een boekendoos gezien met een vliegtuigje, dat was neergestort en niet te vergeten: een mooie doos met herinneringen aan Anne Frank. Hoewel Sinterklaas al weer terug naar Spanje was, stonden er in het lokaal Nederlands ineens veel mooie, surprise-achtige boekendozen. Ik ben benieuwd, naar wat jij ervan gaat maken!

Meneer Willemsen, docent geschiedenis

Met veel plezier begeleid ik jongvolwassenen in de jaren waarin hun leven volop in ontwikkeling is. Dat is de hoofdreden waarom ik (recentelijk) docent ben geworden. Daarnaast ben ik historicus en is geschiedenis een hobby van mij. Ik probeer, als dat even kan, de verhalen achter de geschiedenis te vertellen: van de oudheid tot nu. Ook probeer ik je te laten zien hoe het verleden van invloed is op jouw leven. Je kunt bij mij verder altijd terecht voor een extra lesje, als er een toets aankomt. En als je me buiten schooltijd iets vragen wilt, dan kun je me natuurlijk altijd mailen. De eindbestemming van jouw reis op De Fontein is een mooi diploma. Tijdens deze reis ontvang je van mij persoonlijke aandacht en steun als dat nodig is. Ik geloof in wederzijds respect en hou van duidelijkheid. Tevens hoop ik dat jij, net zoals ik, elke dag fluitend naar De Fontein komt.

Mevr. Vleming, LOB coördinator

Jij zit dit jaar in groep 8 en moet een middelbare school gaan kiezen. Een nieuwe school kiezen is best lastig. Welke school past het beste bij wie jij bent, wat jij belangrijk vindt en bereidt jou goed voor op de keuzes die je moet maken? Ook op onze school moet je weer veel keuzes maken. Keuzes over schoolvakken, sectoren, profielen, opleidingen en werk. Ik help je, samen met je coach, graag bij het maken van je keuzes. Deze hulp noemen we Loopbaanoriëntatie en – begeleiding (LOB). Ik begeleid je met heel veel liefde en passie, want ik vind het belangrijk dat jij leert kiezen!

Meneer Hoogenbirk & Meneer Zeeman

Een Lionel Messi of Femke Bol hoef je niet te zijn om bij ons het naar je zin te hebben. Alle sporten komen bij ons voorbij. Sporten die je wellicht al kent zoals voetbal, hockey, basketbal maar ook turnonderdelen zoals, tramoplinespringen, salto’s springen en bokspringen. Bij ons is het belangrijk dat je niet de allerbeste individuele sporter wordt, maar de allerbeste teamspeler die rekening houdt met zijn of haar klasgenoten en zich 100% laat gelden om het onderste uit de kan te halen. Soms individueel maar vaak gezamenlijk. Ook zijn wij hartstikke trots op ons fitnesscentrum en daar mogen de leerlingen altijd gebruik van maken. Neem je gymkleding mee en je bent van harte welkom om je grenzen bij ons op te zoeken. En onder onze begeleiding net die stap over die grens te maken. Zien we je snel?

De LO sectie.

“Met veel plezier begeleid ik jongvolwassenen in de jaren waarin hun leven volop in ontwikkeling is. “

“Met veel plezier begeleid ik jongvolwassenen in de jaren waarin hun leven volop in ontwikkeling is.“

Meneer J. Vos, docent natuurkunde

Al heel lang stellen mensen zichzelf moeilijke vragen en doen ze hun best om die te beantwoorden. Je kent er vast wel een paar:

  • Hoe krijg ik het warm zonder vuur?
  • Waarom gaat het licht eigenlijk aan, als ik op het knopje druk?
  • Welke vorm heeft de sterkste brug?
  • Hoe meet een agent hoe hard mijn brommer kan?
  • Hoe werkt mijn telefoon?

Allemaal vragen die te maken hebben met hoe dingen werken en waarom ze zo werken. Bij natuurkunde leer je antwoord te geven op deze vragen. Ik help je daar met plezier bij.

Mevr. Snoeker, locatieleider, docent biologie

“Ik wil alleen op De Fontein werken, omdat we elkaar hier kennen!”
Wij bereiden jullie niet alleen goed voor op het examen, maar ook op het vervolgonderwijs. Bovengemiddeld veel leerlingen stromen door naar de havo en zijn daar 100 % succesvol! Heb je ons aansluittraject succesvol doorlopen, dan is er gegarandeerd een plek voor je op het havo van het Goois Lyceum. We zijn een kleine, veilige school. Je maakt hier makkelijk vrienden, want je kent bijna iedereen. We helpen je als het goed gaat, maar zeker ook als het even wat minder goed met je gaat. Daarom werk ik hier met veel enthousiasme.

Meneer Wolters, muziekdocent

Muziek op de Fontein!
Muziek is een prachtig vak dat leerlingen enthousiasmeert en creatiever maakt. Het volledig nieuw ingerichte muzieklokaal en de bovenverdieping biedt uitdaging en ruimte om gedurende één uur in de week plezier met elkaar te hebben en iets te leren! Zo worden, met behulp van het programma Soundtrap, leerlingen producers door muziek te editen. Het programma kan ook met een eigen code thuis gebruikt worden en werkt volledig in de Cloud dus zelfs op je telefoon kan gecomponeerd worden. We zullen gedurende het jaar dan ook vooral praktisch bezig zijn met elkaar waarbij de volgende onderdelen beoordeeld zullen worden:

  • Het maken van een Soundtrap compilatie
  • Het maken van een hoorspel
  • Het maken van een ‘stripsody’ (grafische partituur met geluiden)
  • Een lied presentatie
  • Het maken van een eigen videoclip met muziek, tekst en dans en deze editen tot een clip
  • Presentatie van je favoriete artiest
  • Filmmuziek maken m.b.v. Soundtrap en YouTube
  • Bespelen van instrumenten
  • Eindopdracht vrije keuze waarbij je laat zien dat je je het afgelopen jaar ontwikkeld hebt op muzikaal gebied.

Alleen voor leerjaar 2 staat er naast deze praktische toetsen, één theoretische toets op het programma in periode 3 . Deze zal uitvoerig met de leerlingen besproken worden en d.m.v. filmpjes en herhaling ingeprent worden. Over de leerstof wordt precies verteld wat je moet kennen en wat je op de toets kunt verwachten. Belangrijk is dat leerlingen samenhang gaan ontdekken tussen perioden en snappen waar de oorsprong van onze muziekstijlen vandaan komt. Toetsen die door ziekte of andere afwezigheid niet gemaakt zijn kunnen in overleg met de leerkracht open blijven staan en worden derhalve niet als onvoldoende beoordeeld. De werkhouding zal hier mede doorslaggevend in zijn.

We hebben een volledig nieuw ingericht muzieklokaal tot onze beschikking met 6 digitale piano’s, 6 gitaren (5 akoestisch en 1 elektrisch), 2x een elektrische bas, een ukelele, een akoestisch en digitaal drumstel, 4 cajons (trommelkistje), ritme instrumenten, een accordeon, 3 zangmicrofoons en een geluidsbox. Tijdens de lessen zullen de leerlingen kennismaken met deze instrumenten en zullen ze in groepjes samen een bandje vormen. Natuurlijk is er ook ruimte voor leerlingen die al een instrument kunnen bespelen, zoals een blaasinstrument. Indien mogelijk wordt dit ingepast in het programma. Kortom de muziekdomeinen: luisteren, spelen, bewegen, vastleggen en zingen zullen op een gevarieerde manier worden aangeboden en wij hopen dat het vak muziek inspireert.

Stefanie Pot, zorgcoördinator en docent Frans

Mijn naam is Stefanie en ik werk als zorgcoördinator op De Fontein. Als je ergens een probleem mee hebt, help ik je. Kan ik dat alleen? Nee, want jijzelf werkt het hardst mee aan de oplossing. Dat doen we samen met je ouders, je coach of soms met iemand anders die veel verstand heeft van het probleem dat jij hebt.
Samen gaan we voor succes en vooruitgang.